Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer
Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for november.
I denne måneds nyhedsbrev begynder vi med at fortælle om en grøn investering, som vi har lavet i RTM. Vi har fået 600 m2 solceller på vores tag, som nu producerer en masse grøn strøm.
Hos RTM Pension kigger vi nærmere på en række nye regler, der kommer ved årsskiftet – og som gælder for nye pensionister. Det skønnes, at flere end 100.000 pensionister vil opnå fordele af de nye regler.
Vi kommer også forbi en glædelig nyhed fra forsikringsbranchen. Danmark står nemlig øverst på skamlen, når det kommer til tilfredse forsikringskunder i Norden.
Som altid håber jeg, I vil finde nyhedsbrevet interessant.
Rigtig god læselyst.
Venlig hilsen
Leif Rexen, Adm. Direktør
I denne måneds nyhedsbrev
Nyt fra RTM
Klimaregnskab og soleklar besparelse
Nyt fra RTM Pension
Fra årsskiftet gælder nye regler for pensionister
Nyt fra RTM Forsikring
Danmark har de mest tilfredse forsikringskunder i hele Norden
Kort nyt
Punktum i langtrukken Roskilde Bank-sag: Tidligere direktør skal betale 231 millioner
Danske Bank og forsikringsselskab slås om enorme advokatregninger i hvidvasksag
Analyse: Politi efterforsker forsikringsbosser for bedrageri
Flere Tryg-synergier på over en halv milliard kroner forude
Topdanmark afvejer vækstudsigt med høj lønsomhed
Nyt fra RTM
Klimaregnskab og soleklar besparelse
Af Leif Rexen, CEO, RTM
Om det var held eller rettidig omhu, står hen i det uvisse, men timingen viste sig at være god, da RTM tidligere i år besluttede at få monteret 600 m2 solceller på vores tag.
Som virksomhed går vi op i vores klimaregnskab – både i forhold til optimal isolering af vores kontorer, eget spildevandsanlæg, høj biodiversitet på 12.000 m2-stort område, vi har LED-lys og ikke mindst varmepumper, der nu kører gratis på grund af solcellerne på taget.
Planen er, at solcellerne skal skabe energi til 4.500 m2 selfstorage og 1.300 m2 kontor – samt levere energi til vores opladere, som sørger for strøm til elbiler.
Store besparelser med grøn energi
Solcellerne var på plads d. 15. april i år – og samlet producerer anlægget cirka 75.000 kW timer hvert eneste år. Indtil videre har anlægget leveret godt 63.000 kW timer. Og hvis samler vi det, som vi har sparet – med det som vi har tjent ved også at sælge ud af strømmen – står vi tilbage med en besparelse/fortjeneste på 82.000 kroner alene i år.
Da vi tidligere i år besluttede at få solceller på taget, henvendte vi os til en af vores kunder Yellowtec A/S, som klarede papirarbejdet og monteringen af solcellerne. Det var problemfrit at få ansøgningen igennem hos kommunen – og da vi havde godkendelsen i hånden, valgte vi efter anbefaling en høj-kvalitet solcelleløsning. Samlet set løb investeringen op i 421.000 kroner. En investering, som er godt på vej til at tjene sig hjem.
Når vi hos RTM besigtiger vores kunders bygninger i forbindelse med at udarbejde risikorapporter. Og vi har derfor et godt billede af, hvilke bygninger der er velegnede til montering af solceller.
Så hvis du læser det her – og finder en solcelle-investering interessant – formidler vi gerne kontakten til både ingeniørene eller direkte til Yellowtec A/S. Kontakt blot din mægler hos RTM, som vil hjælpe dig videre.
Om Yellowtec A/S:
Yellowtec har eksisteret siden 2004 og er bygget på et fundament af grøn ekspertviden og -passion.
Laver bæredygtige løsninger over en bred kam og giver energirådgivning på hele paletten. Sortimentet tæller mange forskellige solcelleløsninger, varmepumper luft-til-luft/vand, el-ladestationer til el-biler, LED belysning og energioptimering.
Nyt fra RTM Pension
Fra årsskiftet gælder nye regler for pensionister
Af Mogens Rosengaard, direktør, RTM Pension
Folketinget har tidligere på året vedtaget nye og mere lempelige modregningsregler for pensionister. De lempeligere regler gælder for såvel Folkepensionister som personer på Førtidspension og Seniorpension.
Lempelsen går på, at ægtefælle og samlevers indkomst fremover ikke længere indgår i beregningen af størrelsen af pensionistens egen pensionsudbetaling.
Folketingsvalget har sat lovgivningsarbejdet på ”standby”, men det forventes, at det nye Folketing vil færdiggøre lovgivningsarbejdet, som blev sat i gang tidligere på året, og som også forventes at give lempelser for Folkepensionisters egne arbejdsindkomster fremadrettet.
Det skønnes, at flere end 100.000 pensionister vil opnå fordele af de lempede modregningsregler, og ikke mindst sikre disse sårbare grupper en mere selvstændig levedygtig økonomi, og også gøre op med nogle ikke helt nutidige og rimelige modregningsregler.
Der er udsigter til, at vi fremadrettet kommer til at mangle arbejdskraft i signifikant grad. De nye (forventede) regler for folkepensionisters mulighed for at erhverve egen arbejdsindkomst uden modregning i folkepensionen, vurderer jeg som en kærkommen motivationsfaktor for mange især kommende folkepensionister til at forblive på arbejdsmarkedet i flere år, end der ellers var eller ville være udsigt til.
De nye regler er godt for arbejdsstyrken, og de kan være med til at manglen på arbejdskraft vil blive oplevet mindre. Det er ikke mindst også godt for den enkelte folkepensionist´s økonomi.
Vi ser desværre, trods den efterhånden store udbredelse af arbejdsmarkeds- og firmapensioner, at en ret stor gruppe lønmodtagere mangler pensionsopsparingsanciennitet (antal år med indbetaling til pension), men hvor tidshorisonten til folkepensionsalderen er kort. Betydningen er, at pensionsopsparingsformuen har et (for) lavt niveau i forhold til behovet til den månedlige udbetaling for at kunne opretholde en rimelig økonomisk levestandard.
Jeg ser derfor for mig, at vi fremover vil opleve at mange flere folkepensionister vil være motiverede i at fastholde deres tilknytning til arbejdsmarkedet – nogle på fuld tid og andre på nedsat eller lavere tid.
På den måde kan den enkelte folkepensionist fremover opnå en bedre økonomi i årene som pensionist, og mange synes tillige, at det giver god livskvalitet og indhold i dagligdagen, at holde sig i gang og fastholde tilknytning til arbejdsmarkedet, kollegaer, den faglige interesse m.m.
Så det er sammenfaldende interesser vi ser. Jeg oplever, at mange virksomheder efterspørger arbejdskraft og især behovet for at gøre brug af seniormedarbejderens kompetencer, viden og erfaring er et ofte omtalt emne eller behov. Således understøtter de nye forventede regler både lønmodtageres og arbejdsgivers interesser.
Netop nu arbejder vi af samme årsag sammen med mange af vores virksomhedskunder om at få fastlagt holdninger og rammer for seniorer på arbejdspladsen, – arbejde som gerne skal udmønte sig i en egentlig seniorpolitik for den pågældende virksomhed.
Har I behov for hjælp eller ideer til en seniorpolitik for netop jeres virksomhed, skal I blot kontakte jeres Pensionskundechef eller mig direkte.
Danmark har de mest tilfredse forsikringskunder i hele Norden
Ny EPSI-undersøgelse understreger, at danske forsikringsselskaber er bedre end de finske, norske og svenske til at komme kunderne i møde. Det vidner om, at vi har en god og sund konkurrence om kunderne, mener F&P.
De danske forsikringsselskaber scorer meget højt, når forsikringskunderne i norden sætter tal på deres kundetilfredshed. I en ny nordisk EPSI-måling af kundetilfredshed scorer de danske selskaber 77,5. Den rating er markant højere end både Sverige (71,2), Norge (72,7) og Finland (72,1).
– Det betyder, at vi i Danmark har de allermest tilfredse forsikringskunder i hele Norden. Den førsteplads glæder jeg mig meget over. Det er jo en førsteplads bl.a. i at komme kundernes behov i møde med forsikringer og kommunikation i skadessituationerne, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, fra brancheforeningen F&P.
– Der er ingen tvivl om, at forsikringsselskaberne i Danmark er i skarp konkurrence med hinanden om at gøre kunderne tilfredse. Tilfredshed er et konkurrenceparameter, og stor kundetilfredshed tyder på, at konkurrencen er meget velfungerende på det danske forsikringsmarked, siger Pia Holm Steffensen.
Danskerne udnytter forsikringsmarkedet
Hun peger på to andre ting, der er med til at styrke kundetilfredsheden: Det er supernemt at skifte forsikringsselskab – hvis man skulle ønske det – og branchen har sammen med Forbrugerrådet TÆNK udviklet Forsikringsguiden.dk.
På Forsikringsguiden.dk kan man sammenligne en lang række selskabers dækninger og priser og på den måde finde en forsikring, der præcist matcher ens behov og pengepung.
Danskerne er gode til at udnytte, at det er nemt at skifte forsikringsselskab i Danmark. 450.000 forsikringskunder flyttede sidste år 1,2 mio. forsikringspolicer til et andet forsikringsselskab. – Det viser, at der er høj mobilitet på forsikringsmarkedet, og at danskerne er opmærksomme på, at deres forsikringer både skal have den rigtige dækning og den rigtige pris, siger Pia Holm Steffensen.
Kort nyt
Punktum i langtrukken Roskilde Bank-sag: Tidligere direktør skal betale 231 millioner
231.725.168 kroner. Plus renter.
Det skal den tidligere direktør for Roskilde Bank Niels Valentin Hansen betale til Finansiel Stabilitet (FS) for sin rolle i bankens krak for mere end ti år siden. Det har Højesteret afgjort torsdag med en 61 sider lang dom. Dermed har landets øverste domstol vurderet, at direktøren var erstatningsansvarlig for tab på fire aktiekreditter, der blev givet uden en kreditvurdering på forhånd.
Fire tidligere bestyrelsesmedlemmer er frifundet. Da sagen var for landsretten, blev alle de sagsøgte frifundet.
Den 3. marts 2009 blev Roskilde Bank, som var en af de største provinsbanker, erklæret konkurs. Tabene løb op i cirka ti milliarder kroner.
Kilde: Berlingske (Business)
Danske Bank og forsikringsselskab slås om enorme advokatregninger i hvidvasksag
Torben Weiss Garne, underdirektør og juridisk chef i Forsikring & Pension fortæller, at Danske Banks massive advokatregning for sine hvidvasksager er et godt eksempel på, hvorfor virksomheder tegner ledelsesansvarsforsikringer, men at forsikringsselskaberne samtidig ønsker at begrænse sine omkostninger, hvilket forklarer uenigheden imellem Danske Bank og dens forsikringsselskab om, hvem der skal betale.
Forsikringsselskabet påstår, at Danske Bank har anmeldt sagen for sent, hvilket ifølge Torben Weis Garne ikke er et unormalt stridspunkt. Han fortæller også, at det ofte løses i en voldgiftsret for at holde det hurtigt og hemmeligt.
Kilde: Berlingske (Business)
Analyse: Politi efterforsker forsikringsbosser for bedrageri
Fagredaktør på Økonomisk Ugebrev Carsten Vitoft skriver i en analyse, at politiet har startet en efterforskning af ledelsens ageren op til Qudos’ konkurs i slutningen af 2018.
Vitoft påpeger, at den dyreste konkurs i forsikringsselskabernes historie trækker tråde tilbage til et bestyrelsesmedlem i PFA, og at det er kuratoren, der er stødt på så alvorlige forseelser, at politiet er blevet sat ind i sagen.
Ifølge Vitoft kan konkursen også have store konsekvenser for PwC, der havde godkendt Qudos’ regnskaber, og som nu er blevet stævnet for 110 millioner kroner i sagen.
Kilde: Økonomisk Ugebrev Finans
Flere Tryg-synergier på over en halv milliard kroner forude
Hvert kvartal opdaterer Tryg realiseringen af synergier, og tredje kvartal har bragt yderligere 97 millioner kroner i synergier, hvilket løfter årets høst til 239 millioner kroner.
Dermed er man tæt på en tredjedel af vejen mod 2024-målet om 900 millioner kroner, når man medtager de 63 millioner kroner fra 2021. På den forsikringstekniske drift kunne Tryg i samme ombæring præsentere et kvartalsresultat på 1.832 millioner kroner.
Det store arbejde for Tryg er at gennemføre prisjusteringer, der svarer til den forventede inflation, hvilket man allerede er i gang med.
Kilde: Økonomisk Ugebrev Finans
Topdanmark afvejer vækstudsigt med høj lønsomhed
Topdanmarks Q3-regnskab viser, at ledelsen næste år kun ser en vækst i bruttopræmieindtægterne på 2-3,5% på trods af inflationen, der ellers umiddelbart løfter firmaets omkostninger.
Topdanmark gennemfører prisstigninger i udvalgte segmenter, hvor inflationen forventes at ramme særligt højt, men er ellers tilbageholden med at hæve priserne, hvilket kan skyldes et ønske om at bevare en god konkurrenceevne.
Topdanmark forventer i 2023 en combined ratio på 82-85,5%. Topdanmark oplyser ikke meget omkring dets effektiviseringsprogram, og der henvises i artiklen til Tryg, der oplyser om realiseringen af synergier hvert kvartal.