4353 1444 mail@rtm.dk

 



RTM Nyhedsbrev nr. 10 – 2023

Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer

Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for oktober.

I denne måned kan du blandt andet blive klogere på din pension – og om du har brug for rådgivning. Begge ting kan RTM Pension hjælpe dig med.

Hos RTM Forsikring ser vi nærmere på genforsikringsmarkedet. En specialist med indsigt i området kommer med sine betragtninger om markedet.

Som altid håber jeg, I vil finde nyhedsbrevet interessant.

Rigtig god læselyst

Venlig hilsen

Leif Rexen, Adm. Direktør

I denne måneds nyhedsbrev

Nyt fra RTM Pension

  • Hvordan kan RTM hjælpe dig med din pension?

Nyt fra RTM Forsikring

  • Forsikringsprofil ser fortsat mørke skyer over genforsikringsmarkedet
  • Op mod 1.700 kunder har anmeldt forsikringsskader efter stormvejret – og mange har samme spørgsmål

Kort nyt 

  • Forsikringsselskaber planlægger prisstigninger efter rekordmange bilskader
  • Selskaber involveret i retssager om omstridt klausul

Nyt fra RTM Pension


Hvordan kan RTM hjælpe dig med din pension?


Af Michael Broeng, salgsdirektør, RTM Pension 

Arbejdsmarkedet i Danmark har igennem flere år været støt stigende, og vi ser flere blive i arbejde, når de nærmer sig pensionstidspunktet. Samtidig er det svært at rekruttere til de stillinger, som vi i dag anser som værende attraktive, men som særligt de yngre ikke har interesse i. Det betyder derfor, at arbejdsgiver og lønmodtager skal mødes for at drøfte lønmodtagerens tanker og ønsker til et seniorliv – først på arbejdsmarkedet og senere som pensionist.

En anden og vigtig detalje, er det økonomiske overskud, som det kræver at overgå til et liv som pensionist. Her ser vi et større krav til betalingsevne, stigende boligudgifter og leveomkostninger, hvorfor det kan være svært for den enkelte familie at skabe sig et samlet overblik over mulighederne og økonomien. Særligt økonomien og betalingsevnen som pensionist hænger godt sammen med de opsparinger, som vi i arbejdslivet foretager os.

De forskellige elementer det kræver for at skabe sig den bedste oversigt og handlingsplan for seniorlivet, har vi her i RTM A/S også fokus på. Derfor tilbyder vi nu adgang til en egentlig seniorrådgivning for vores kunder og deres familie. Målet er, at det skal være økonomisk trygt at blive senior og samtidig nemmere at træffe sine beslutninger for de fremtidige valg.

Her i RTM A/S er det vores seniorrådgiver Nina Burchardt, som vores kunder vil møde. Nina har stor erfaring på området, og vil føre dig som ønsker en seniorrådgivning godt igennem forløbet og sikre dig et godt overblik og en personlig handlingsplan.

Rådgivningen er en ekstraordinær ydelse og vil være mod betaling. Er du interesseret, så er du meget velkommen til at kontakte os for yderligere oplysninger. Samtidig kan det være et godt personaletilbud til senior-medarbejderne fra arbejdsgiverens side.

Vigtigheden af rådgivning i forbindelse med pension
Vores rådgivere oplever en stigende efterspørgsel efter rådgivning fra vores kunder, når de nærmer sig pensionsalderen og skal på pension. Derfor har RTM Pension udviklet et seniorkoncept, hvor vi tilbyder denne eftertragtede rådgivning til vores kunder.

Her er, hvad vores seniorrådgiver Nina Born Burchardt siger:

Har du pensionsopsparinger flere steder?
Hvis du har pensionsopsparinger hos flere selskaber, kunne det være en god idé at overveje at samle dem. Hvis du har pensioner flere steder, kan det nemlig ende med at blive dyrt på pensionsopsparingen i sidste ende. Det skyldes, at du også betaler omkostninger i forskellige selskaber, hvilket over tid kan løbe op i mange tusinde kroner.

Desuden kan det være svært at gennemskue, hvilke af dine pensioner du skal aktivere og hvornår, hvis de står placeret i forskellige selskaber eller banker. Derfor er det altid en god idé at få professionel, uvildig rådgivning, før du træffer beslutningen om at samle dine pensioner.

Har du helt styr på din investeringsrisiko?
Er din pensionsopsparing investeret ud fra din egentlige risikovillighed, eller er den i virkeligheden for lavt sat? Investeringsrisikoen indebærer altid en mulighed for tab, og det vigtigste er derfor at få gennemgået din risikoprofil, så du tager den rette mængde risiko, der sørger for et tilfredsstillende afkast. Det er altid vigtigt, at du ikke tager for meget risiko, så du stadig kan sove godt om natten. Det vigtigste er, at du ikke går i panik undervejs, men holder fast i dine investeringer både i gode og dårlige tider, da det giver det bedste afkast på lang sigt.

Det er en god idé at tjekke din investeringsprofil regelmæssigt, for eksempel hvert andet år, da vores interesse for investeringer og holdning til risiko kan ændre sig over tid. Dette tjek bliver ikke foretaget løbende af pensionsselskabet, efter du stopper med at indbetale.

Hvis du ikke løbende laver et tjek af din pensionsordning, risikerer du, at din pensionsopsparing ikke passer til dine behov. Hvis du ikke er sikker på, om du er på rette vej med din opsparing i forhold til dine pensionstanker, kan der vente dig en ubehagelig overraskelse, når den tid kommer.

Kan du svare ja til nedenstående spørgsmål?

  • Har du behov for hjælp til at planlægge hvordan din udbetaling skal aktiveres, så du opnår det bedst mulige samspil mellem din egen pension, formue og den offentlige pension?
  • Har du brug for hjælp til at fået indblik i, hvor stor en del af den samlede formue du kan bruge i den første periode af dit pensionsliv og i hvilken rækkefølge?
  • Er du i tvivl, om du fremover får udnyttet dine skatteforhold?

Der kan også være andre årsager end disse, som gør, at det er vigtigt, at du søger rådgivning, så du opnår en optimal plan for din pensionstilværelse.

Nyt fra RTM Forsikring


Forsikringsprofil ser fortsat mørke skyer over genforsikringsmarkedet


Af InsideForsikring

Det bliver fortsat en kamp for landets forsikringsselskaber at lande fornuftige aftaler med genforsikringsselskaberne her op til deadline ved årsskiftet. I sidste uge indledtes forhandlingerne på Nordic Reinsurance Days inden den næste store runde løber af stablen i Baden-Baden.

Chief risk officer Joel Milos fra specialist forsikringsagenturet Special Risk kender området bedre end de fleste. Han har nemlig en fortid som reinsurance director i Codan Danmark A/S, og inden da var Joel Milos Nordic underwriting director i RSA Skandinavien. Hvis vi begynder med genforsikringsområdet for property, som fylder hos de danske selskaber, har det i flere år været et hårdt marked – og det er det fortsat.

”Der er ingen tvivl om, at der har været hårde forhandlinger igennem flere år nu, og flere selskaber har måttet justere deres budgetter til genforsikringen.”

Det varierer en del fra selskab til selskab, og har man haft storskader som f.eks. storbranden i Vanløse, der er en skade i omegnen af 300 millioner kroner, kan det naturligvis være ekstra svært. Også Tryg, der kom med regnskab i fredags, lider under storskader fra ekstremt vejr. Så det er ikke nødvendigvis det bedste klima at forhandle i.

Flerårige aftaler på tapetet
”Det er selvfølgelig meget variereret, alt efter hvilket selskab der skal købe genforsikring af property, hvor gode de er til at forklare deres risiko, og om de har haft skader de seneste år,” forklarer Joel Milos Joel

Milos peger på, at man forventeligt vil se forsikringsselskaberne indgår flerårige aftaler, såkaldte multi year deals, med genforsikringsselskaberne, hvor skader opgøres over en treårig periode. Har det været en periode med få eller ingen skader, kan forsikringsselskabet få en del af præmiebetalingerne. Man benytter sig af tilsvarende modeller inden for katastrofedækninger, som også er et område, som er udfordret af en stigende frekvens.

”Mængden af katastrofer og omkostningerne i forbindelse hermed er opadgående, så der vil genforsikringsselskaberne også have højere priser for at stille kapacitet til rådighed. Det kunne eksempelvis være som orkanen Ian i 2022, der ramte Florida, der udløste globale skader under katastrofeprogrammerne.”

Ifølge Joel Milos kigger selskaberne i Skandinavien historisk set på 200-års begivenheder med store naturskader. Grundet voldsom udvikling i frekvensen af naturkatastrofebegivenheder regner man nu med 1- til 10-års begivenheder som gør markedet hårdere i Norden.

Globalt set er der sket en femdobling i antallet af naturkatastrofer, og det kan bidrage til udfordringer og svære forhandlinger for forsikringsselskaberne.

På ansvarsområdet har man også på genforsikring set mindre forandringer og tendenser. Om end området er mere stillestående end property og katastrofeprogrammer, som begge har været præget af betydelige prisstigninger de seneste år.

Giftstoffet PFAS er et tema
”Fokus hos genforsikringsselskaberne er på helt andre ting. Det kan være, om man har forsikret virksomheder, som kan blive eksponeret mod giftstoffet PFAS, og om man kan få skader, som relaterer sig til det.”

Ifølge Joel Milos kan forsikringsselskabernes kunder risikere at have brugt PFAS i deres produktion, hvilket kan betyde dyre oprydningsskader, hvis giftstoffet har spredt sig til grundvandet.

”Man er bekymret for at skulle samle op på skader, der relaterer sig til PFAS. Det kan være, fordi man har indtaget giftstoffet nu, men først får helbredsmæssige konsekvenser på længere sigt. Det kan være svært at styre den aggregerede risiko. Derfor ser vi nu, at genforsikringsselskaberne indskærper en forventet generel undtagelse af PFAS. Man kan både være bekymret for at samle op på helbredsmæssige skader såvel som miljømæssige ansvarsskader,” siger Joel Milos.

Joel Milos peger endvidere på, at advokatomkostninger fra skader i farmaindustrien har vist sig ret skadestungt i USA, hvilket vil give yderligere anledning til ændrede dækninger i genforsikringen. Det er dog ikke kun dårlige nyheder, der præger genforsikringsselskaberne. Den højere rente betyder nemlig, at der kan høstes et sikkert afkast på de præmieindtægter, man har stående fra selskaberne.

”Derudover er markedet generelt ændret grundet et gunstigere renteniveau, og kapitaludnyttelsen kan derfor udnyttes mere sikkert end for et år siden,” slutter Joel Milos.


Op mod 1.700 kunder har anmeldt forsikringsskader efter stormvejret – og mange har samme spørgsmål


Mens de seneste ugers voldsomme vejr har sluppet sit tag i Danmark, begynder folk rundt omkring at få et overblik over skaderne. Det kan man mærke hos landets største forsikringsselskaber, hvor der indtil nu er blevet anmeldt op mod 1.700 skader som følge af vejret.

Det viser en foreløbig optælling lavet af DR.

Men selvom der er travlt hos forsikringsselskaberne, så havde man hos Alm. Brand Group forventet, at der ville have været endnu flere anmeldelser allerede nu.

– Vi havde forventet flere anmeldelser om store skader. Det har vi ikke fået, og det er vi positivt overrasket over, siger Peter Mathiesen, der er direktør i skadeservice hos Alm. Brand Group, som har flere end 700.000 kunder.

Når Danmark typisk rammes af stormvejr, kommer vinden fra vest. Denne gang ramte stormen fra øst, men alligevel ligner skaderne det, man typisk ser efter en slem omgang vestenvind, fortæller Peter Mathiesen.

  • Tryg: Over 400 stormskader
  • TopDanmark: 750 (tallet omfatter både storm- og stormflodsskader)
  • If: omkring 170 stormskader
  • Gjensidige: 100 stormskader
  • GF Forsikring: Tæt på 300 stormskader
  • Alm. Brand og Codan: Deler ikke tal

Det omfatter blandt andet ødelagte drivhuse, væltede hegn, skader på mindre bygninger og tagsten, der er røget af.

– Det er jo et tegn på, at den boligkvalitet, vi efterhånden har i Danmark, kan modstå denne type storm fra stort set alle retninger, siger forsikringschefen.

Hvad er stormflod – og må jeg rydde op?
Når kunderne lige nu ringer ind til Alm. Brand Group er det typisk med to spørgsmål. Det første handler om forskellen på en storm og en stormflod – og hvordan skaderne skal anmeldes, hvis der er tale om det ene eller det andet.

Her er reglen, at hvis man bor i et område, hvor Naturskaderådet har vurderet, at man er blevet ramt af en såkaldt 20-års hændelse, er der tale om en stormflod. Skaderne her skal anmeldes på Naturskaderådets hjemmeside. Det er også Naturskaderådet, som i disse tilfælde skal stå for erstatningen. Naturskaderådet har kort efter klokken 14 oplyst til DR, at man indtil nu har modtaget 440 anmeldelser via hjemmesiden.

Har man alligevel fået storm- eller vandskader, uden at bo i et af de udpegede områder, skal det anmeldes som normalt til ens forsikringsselskab.

– Det, at få en stormflodsskade, er jo ikke en begivenhed, man er udsat for hvert år, så det har vi fået mange spørgsmål om, siger Peter Mathiesen.

Det andet spørgsmål, som ofte går igen blandt kunderne, er, om man må gå i gang med at rydde op efter det voldsomme vejr – og eventuelt smide beskadigede genstande ud. Her er det allervigtigste råd fra Peter Mathiesen, at man dokumenterer skaderne grundigt, inden man gør noget.

– Få dokumenteret skaderne med billeder eller videoklip – og prøv så at redde så meget, som reddes kan.

– Når det er gjort, må man gerne redde og bevare og smide det væk, der er skaderamt. Men dokumentation er vigtigt, for at vi kan gøre skaden rigtigt op. Er man i tvivl, er det allerbedste råd at lade tingene stå, lyder det fra Peter Mathiesen.

Forventer flere henvendelser
Hos Tryg har man indtil nu modtaget 400 anmeldelser om stormskader, som følge af de seneste dages uvejr, fortæller Charlotte Dietzer, der er skadechef i forsikringsselskabet. Og her forventer man flere.

Allerede nu er der også godt gang i telefonerne hos Alm. Brand Group. Derfor har Peter Mathiesen også et sidste godt råd til skaderamte kunder.

– Vi er i en situation, hvor vi har været udsat for en 100-års hændelse. I sådan en situation er tålmodighed vigtigt.

– Der er rigtig mange skader, og der er komplekse skader i det her, så tålmodighed, tro på at vi vender tilbage, når vi kan, siger han.

Kilde: DR Nyheder

Kort nyt 


Forsikringsselskaber planlægger prisstigninger efter rekordmange bilskader


Forsikringsselskaber som Topdanmark, If og Gjensidige overvejer at justere præmierne på bilforsikringer på grund af stigende erstatningsudgifter. Mindre selskaber som Vejle Brand og Bornholms Brandforsikring er mere tilbageholdende med prisstigninger.

Troels Karlskov, pressechef i Topdanmark, udtaler:

“Vi kan naturligvis også i Topdanmark mærke, at frekvensen af motorskader er taget til, og sammen med inflation og stigende udgifter betyder det, at vores omkostninger på produktområdet også er påvirket på nogle områder.

Kilde: InsideForsikring


Selskaber involveret i retssager om omstridt klausul


Danske forsikringsselskaber, herunder Tryg og If, er involveret i retssager om dækningen af den omstridte LEG3-klausul i entrepriseforsikringer. Sagerne kan have betydning for hele markedet for entrepriseforsikringer i Danmark.

If er i retten mod Uniplan Danmark, der kræver 1,4 millioner kroner for fejlmontering i et byggeprojekt. If modsætter sig, at Uniplan indkalder to tidligere ansatte i forsikringsselskabet som vidner.

Kilde: InsideForsikring