4353 1444 mail@rtm.dk



RTM Nyhedsbrev nr. 12 – 2022

Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer

Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for december.

Året 2022 er gået på hæld – og vi har nu taget hul på et nyt år.

I dette nyhedsbrev vil vi benytte lejligheden til at se tilbage. Direktør for RTM Forsikring Henning Toftager har lavet et tilbageblik på 2022. Et år, som har været turbulent.

Du kan læse om en ‘perfect storm’, som har betydet, at vores medarbejdere har måtte arbejde ekstra hårdt for at sikre, at vores kunder fortsat har kunne opleve forbedrede vilkår og konkurrencedygtige priser til trods for turbulens.

Hos RTM Pension ser direktør Mogens Rosengaard også tilbage på 2022. Overskriften er den samme. Det har været et udfordrende år.

Vi ser tilbage på et år, hvor vi har haft en flot vækst hos RTM Pension – vi har også budt velkommen til flere nye medarbejder. Men vi ser også tilbage på et år med negative afkast på pensionsmarkedet efter flere år med positive afkast.

Som altid håber jeg, I vil finde nyhedsbrevet interessant.

Rigtig god læselyst – og rigtig godt nytår til jer alle.

Venlig hilsen

Leif Rexen, Adm. Direktør

I denne måneds nyhedsbrev

Nyt fra RTM Pension

  • 2022 blev et udfordrende og særligt år

Nyt fra RTM Forsikring

  • Det har været et turbulent år på forsikringsmarkedet

Nyt fra RTM Pension


2022 blev et udfordrende og særligt år


Af Mogens Rosengaard, direktør, RTM Pension

Her tæt på årsskiftet kan vi se tilbage på et år, som har budt på mange udfordringer for vores kunder.

For RTM Pension har 2022 været et år præget af vækst og travlhed med at servicere vores såvel mange bestående kunder som de mange nye kunder, vi har budt velkommen her i RTM i løbet af året.

Pension og pensionsrelaterede forhold er komplicerede forhold, og vi oplever, at flere og flere efterspørger at få kompetent og uvildig rådgivning. Det tror jeg blandt andet er en af årsagerne til, at RTM Pension i 2022 har haft en vækst i niveauet 40 procent i forhold til omsætningen sidste år, hvor vi også kunne glæde os over en høj vækstrate.

Glæden og udfordringen med at vækste i et sådan tempo er at få organisationen til at følge med og blive udviklet i takt med, at vi bliver flere medarbejdere. Jeg glæder mig over, at det i et ”hårdt” jobmarked alligevel er lykkedes at tiltrække gode og dygtige medarbejdere med de rette værdier og holdninger. Vi har i årets løb budt velkommen til en række pensionsfagligt dygtige medarbejdere, som også matcher vores værdier – menneskelig, proaktiv og struktureret til fulde, og jeg håber, at vores kunder oplever vores ægte interesse i at gøre et godt stykke arbejde.

De fleste kommer ud af 2022 med negative afkast
Vi troede vel nok alle, at vi levede i en fredstid, men desværre har vi måtte konstatere, at Putin har aflivet denne illusion.

Krigen i Ukraine er kommet bag på os alle, og i relation til vores professionelle virke som pensionsmægler er betydningen især, at vi og vores kunder har oplevet stigende priser, frygt for inflation, mangel på råvarer og ikke mindst skyhøje energipriser. Dette har givet stor usikkerhed på de finansielle markeder i bred forstand, og hvor det særlige fænomen har været, at alle aktivklasser (grupper af finansielle aktiver) er hårdt ramt. Betydningen er, at ingen pensionsopsparer er gået fri af værditabene som følge af de faldende aktiekurser og den stigende rente – med faldende obligationskurser til følge.

De fleste pensionsbeholdninger har historisk været sammensat af aktier og aktielignende aktiver og obligationer og obligationslignende aktiver for at skabe stabilitet og diversitet, og det helt atypiske, vi har set i 2022, er, at begge aktivklasser har tabt i værdi.

Det betyder blandt andet, at også de forsigtige pensionsopsparere, som har valgt høj sikkerhed og lav investeringsrisiko, har lidt solide tab i 2022 – og i hele træskolængder samme tab som opsparere med høj investeringsrisiko og mange aktier i porteføljen.

I forhold til de ofre, som befolkningen i Ukraine lider og har lidt, er vi jo sluppet ”billigt”. Her et par dage før børserne lukker, ser det ud til, at de fleste af vores kunder for 2022 vil have et negativt afkast på niveau 10 procent til 15 procent – afhængig af alder, pensionsselskab og risikoeksponering.

Værre er det ikke, og det understreger også at de danske pensionsselskaber har været dygtige til at lave robuste porteføljekonstruktioner, og det kommer opsparerne til gavn, når vi oplever ekstrem uro på de finansielle markeder, som vi har oplevet i 2022.

Vi skal også huske på, at vi kommer fra nogle år med endog meget positive afkast. De fleste har således ”kun” tabt en stor del af det ret store afkast, de fik i 2021. Hårdest ramt er opsparere med mange obligationer i beholdningen – og især de lange obligationer har taget en gevaldig rutschetur, og her gør det lidt mere ondt, idet disse opsparer har haft knap så stort et afkast de seneste år, som følge af det historisk lave renteniveau.

Ingen ved hvor lang tid krigen og krisen vil vare, og hvor lang tid verdenssamfundet og økonomien vil være påvirket af den negative stemning på de finansielle markeder, men som sådan ser jeg med optimisme på fremtiden.

Vi er dog nok nødt til at indstille os på, at vi i en rum tid vil opleve usikkerhed, og at såvel aktiekurser som renten vil være ret svingende og præget af en vis usikkerhed. Som sådan ser jeg ikke grund til, at vores kunder skal ændre på den investeringsrisiko, man har valgt, men det er naturligvis altid noget, den enkelte skal forholde sig til.

Den historisk lave rente har betydet, at jeg har talt for, at det er vigtigt at have et tilpas offensivt risikoniveau og afkastgenererende aktiver i porteføljen. Dette hælder jeg stadig til, men det stigende renteniveau giver nu i højere grad udsigt til, at der også kan genereres et vist afkast på risikoaktiver med lav og lavere risiko. Usikkerheden her er, om renten vil fortsætte med at stige, men jeg tror dog personligt, at vi er ved at stabilisere os på det niveau, vi ser i dag, og derfor kan der være udsigt til et lidt højere afkast i fremtiden.

Som jeg har skrevet et par gange i løbet af året, er det fortsat svært at give gode råd, udover at det ikke giver meget værdi at bekymre sig for meget, og rådet er at kigge langsigtet. Alle vil skulle have deres pensionsopsparing udbetalt over mange år – og mange først om en del år – og derfor er et års dystert billede af mindre betydning, og derfor er det vigtigt at kigge langsigtet.

Der er kommet mere fokus på sund trivsel
Igennem de senere år har der fra mange sider været et ret stort fokus på udfordringer med psykiske faktorer som stress og mistrivsel hos mange i befolkningen. Det smitter også af på mange af vores kunder, såvel virksomhederne som den enkelte lønmodtager, og pensionsselskaberne har også oplevet flere anmeldelser om ”tab af erhvervsevne” erstatninger end tidligere.

I disse situationer er det endnu mere vigtigt at have en godt dækkende firmapensionsaftale, og tillige også en god sundhedsforsikring, som sammen med pensionsselskabernes sundhedsteams kan bidrage til at få den udfordrede medarbejder hjulpet tilbage på arbejdspladsen.

Der skal herfra lyde stor anerkendelse til den indsats vores pensionsselskaber yder for at bidrage til bedre og forbedret trivsel, når en medarbejder hos vores kunder rammes af udfordringer – især de psykiske udfordringer.

Det er virkelig positivt at opleve, at alle pensionsselskaber gør en ekstra indsats for at hjælpe, såvel virksomhederne som den enkelte medarbejder, når livet giver flere udfordringer, end den enkelte selv kan håndtere.

Naturligvis har pensionsselskaberne en økonomisk interesse i, at færre skal trække på deres forsikring ved tab af erhvervsevne, men ud fra et menneskeligt perspektiv er det virkeligt positivt, at vi har fået et samspil med såvel vores kunder, som de enkelte pensionsselskaber om at hjælpe det enkelte individ og dermed ikke mindst bidrage til bedre livskvalitet hos de pågældende.

Tak til alle vores kunder og samarbejdspartnere, og hermed ønsket om et godt nytår til jer alle.

Nyt fra RTM Forsikring


Det har været et turbulent år på forsikringsmarkedet


Af Henning Toftager, direktør, RTM Forsikring

Året 2022 rinder ud, og det er tid at se tilbage på et år, hvor forsikringsmarkedet var mere turbulent, end vi tidligere har set.

Forsikringsselskabernes reassuranceomkostninger steg i takt med den højere inflation, kapaciteten og risikoappetitten faldt samtidig, og denne ”the perfect storm” var årsagen til, at året har været mere travlt hos os end tidligere år. Vores medarbejdere har arbejdet hårdt for at finde alternative løsninger, og forsøgt at få forbedret vilkår og præmier i de bestående forsikringsselskaber.

Stort set alle forsikringsselskaber stiller i dag høje krav til virksomhederne om at arbejde proaktivt med forebyggelse og kræver meget detaljeret og fyldestgørende dokumentation, så forsikringsselskabet kan foretage en præcis vurdering af risikoen. Virksomhedens målrettede indsats for at dokumentere og reducere risikoen, er ofte en forudsætning for, at der overhovedet kan tegnes forsikring, og at forsikringspræmien er til at betale.

Antallet af brande har været faldende de senere år. Til gengæld koster en gennemsnitsbrand nu 77.000 kr. Det er næsten en fordobling på ti år.

I 2012 kostede en brand i gennemsnit 38.000 kr. Nye tal viser, at i 2021 var prisen vokset til næsten det dobbelte, nemlig 77.000 kr. i erstatning fra forsikringsselskabet. De samlede erstatninger efter brandskader løb op i 3,2 mia. kr. sidste år. 2,7 mia. kr. gik til erstatninger efter storbrande eller ”millionbrande”, som de også kaldes. Disse meget dyre brande var der 547 af sidste år. Erstatninger til millionbrande er på det højeste niveau siden 2009.

Branden i beboelsesejendommen i Vanløse 25. marts i år er et særligt grelt – og dyrt – eksempel på, hvor galt det kan gå. Her blev 130 hjem ødelagt katastrofalt hurtigt. Genopførelsen vil koste et trecifret millionbeløb og vare lang tid.

Det er blevet langt dyrere at genopføre bygninger, og det tager meget længere tid. Dette påvirker ikke kun brandskader. De senere år har vi også set en stigning af antallet af vandskader. Både under opførelse af byggerier, men også på bestående bygninger. Stigende erstatningsudgifter til brande og vandskader hænger også sammen med, at efterspørgslen efter håndværkere og byggematerialer har været meget stor de senere år. Pressede forsyningskæder giver reetablering efter en skade en helt ny dimension.

De forøgede leveringstider på byggematerialer giver anledning til, at efterse virksomhedernes driftstabsforsikring. Mange virksomheder har en 12 måneders dækningsperiode hvilket i mange tilfælde, er en fin og tilstrækkelig dækningsperiode. Men de forøgede leveringstider og mangel på arbejdskraft i byggeriet kan betyde, at dækningsperioden og forsikringssummen bør revurderes. Dette gælder naturligvis også, hvis man har 18 eller 24 måneders dækningsperiode.

Præmiestigninger til trods for milliardoverskud
Flere af vores kunder har påpeget urimeligheden af, at opleve præmiestigninger i en tid, hvor forsikringsselskaberne præsenterer det ene milliardoverskud efter det andet. Særligt i en tid med milde vintre, hvor vi også har været forskånet for store storme.

En tommelfingerregel i branchen er i denne tid, at forsikringsselskaberne præsterer et overskud på ca. kr. 1 mio. pr medarbejder. Det er der ikke mange andre brancher, der kan præstere.

Combined ratio (også kaldet ‘erstatnings- og omkostningsprocent’) er et vigtigt nøgletal i regnskaber for skadeforsikringsselskaber. Combined ratio opgøres som summen af erstatningsudgifterne plus omkostninger, alt divideret med præmieindtægterne. Man kan også sige, at combined ratio er summen af erstatningsprocenten og omkostningsprocenten.

Combined ratio skal helst ligge pænt under 100 procent, for eksempel 90 procent. Dette tal er et udtryk for, om forsikringsselskaberne tjener penge.

De største danske forsikringsselskaber, Tryg. Alm. Brand Group og Topdanmark ligger alle mellem 82 og 85, hvilket er på niveau med tidligere år og et udtryk for, at forsikringsselskabet tjener penge.

Endnu et år med stort fokus på cyberforsikring
De senere år har vi ligeledes oplevet en kraftig stigning i antallet af tegnede cyberforsikringer. Dette er helt i tråd med antallet af cyberhændelser globalt. De store amerikanske forsikringsselskaber har i 2022 haft mange, meget dyre cyberhændelser. Ifølge statistikken var de gennemsnitlige omkostninger til reetablering efter en cyberhændelse ca. kr. 21,6 mio. og 280 dage, hvor virksomheden brugte på at identificere cyberangrebet og efterfølgende få genskabt alle data.

Derfor har vi set voldsomme prisstigninger, højere selvrisici og ændrede dækningsomfang. Vi oplever også, at forsikringsselskaberne i flere tilfælde nægter at tegne forsikring, hvis virksomheden ikke har gjort nok for at beskytte sit netværk mod uautoriseret adgang.

Vi vil i 2023 fortsætte vores vigtige arbejde for vores kunder. Dels at hjælpe med de rigtige forsikringer til bedst mulige pris, men også at få identificeret de risici, som virksomhederne måske ikke selv har fokus på.

Samtidig skal vi assistere vores kunder i dagligdagen, således at vi opleves, som den servicepartner vi er, og dermed hjælpe ved skader, så ulemperne hermed minimeres mest muligt.

Vi er yderst taknemmelige for vores kunders tillid til RTM og vil også i 2023 gøre vores bedste for, at vi opleves som proaktive, strukturerede og menneskelige. Dette er nemlig RTMs værdisæt og det mener vi alvorligt.

Med dette afsæt vil jeg ønske alle vores kunder, leverandører og øvrige læsere et rigtig godt nytår.

© RTM A/S 2023, Alle rettigheder forbeholdt.