Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer
Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for februar.
I dette nyhedsbrev sætter vi hos RTM Pension firmapensionen under lup – hvad er egentlig hovedformålet med den? Udover at blive klogere på det spørgsmål, kan du også læse, hvordan vi i RTM kan hjælpe dig med den rette rådgivning.
Hos RTM Forsikring kan du læse om en ny dom på forsyningsområdet, som kan ende med at stille nye, store krav til forsyningsselskaber og ikke mindst forsikringsselskaber.
Rigtig god læselyst.
Venlig hilsen
Leif Rexen, Adm. Direktør
I denne måneds nyhedsbrev
Nyt fra RTM Pension
Firmapensionens hovedformål: Vi står klar til at hjælpe dig
Nyt fra RTM Forsikring
Ny dom stiller nye krav til forsikringsselskaberne
Kort nyt
Elbiler er markant dyrere at reparere end benzinbiler
Nyt samarbejde skal øge virksomheders cybersikkerhed
Nyt fra RTM Pension
Firmapensionens hovedformål: Vi står klar til at hjælpe dig
Af Michael Broeng, salgsdirektør, RTM Pension
At give sine medarbejdere en firmapensionsordning, er ofte forbundet med kutyme og et forventeligt element i ansættelsesforholdet. Værdien er ofte ikke italesat eller prioriteret, hvorfor mange arbejdsgivere kan have svært ved at gøre det til et uvurderligt gode til fastholdelse eller tiltrækning. Måske er det bare sådan for de fleste, men det vil vi i RTM meget gerne ændre på.
Det er nemlig ikke lige meget af mange årsager og det vil vi give jer et godt indblik i over de næste nyhedsbreve.
Livets faser flyder ofte ind i hinanden og man mærker ikke, hvor hurtigt det går. Derfor kan det være godt med nogle stop og nogle tydelige kapitler, så man kan justere sine risici og ikke mindst være i balance med sig selv og sine omgivelser. RTM A/S har til opgave at være med i alle livets faser og sikre den enkelte medarbejder, i vores kundeforhold, muligheden for en god og kontinuerlig rådgivning.
Firmapensionens hovedmål er at sikre en økonomisk god og tryg overgang til en lang pensionstilværelse. Derfor er det altid vigtigt at forstå måden at spare op på og ikke mindst, hvilken risiko man skal have i sine opsparinger. Det, vi mange gange oplever som rådgiver, er en ”nu tabte du mig lige” eller ”det har altid været svært at forstå”, hvilket gør, at vores rådgivning skal baseres på denne enkelte kundes lyst, kendskab og ikke mindst interesse i at forstå, hvad pensionsopsparingen skal bruges til – altså forstå hovedformålet.
Når medierne taler om pensionsopsparingerne, er det næsten altid med fokus på afkasttal. Men hvad kan den enkelte pensionsopsparer bruge det til? Og er det altid relevant at have fokus på dette tal? Umiddelbart ikke, da pensionsopsparing er langsigtet og over årene udlignes forskellene – så hvorfor dette snævre fokusområde? Min vurdering er, at det er nemt tilgængeligt faktamateriale og det kræver ikke et større kendskab hos skribenten.
Men de har lidt ret i de beregninger, som de kan vise, særligt beregningsforskellene i de historiske tal og det “gap”, som der er mellem det bedste resultat og det dårligste. De analyseresultater som altid ender i medierne, er de, hvor resultaterne er med så markante forskelle, at vi pludselig hører om mange hundredetusinde kroners forskelle og symboliseret i materielle ting som ”sommerhus” eller lignende.
Så galt går det dog ikke altid, og en ting er sikkert i dagens Danmark – vi bevæger os meget som lønmodtagere i forhold til jobs, og dermed får vi nye personalegoder som firmapensionsløsninger etc. Det gør derfor beregningerne mindre vigtige, men rådgivningen ekstra nødvendig. Vi danskere har efterladt mange opsparinger fra tidligere ansættelser i en eller anden form for passiv ”interesse”.
Opsparingen lever sit eget liv, og vi bemærker ikke omkostningerne af, at de bare står på en police i et tilfældigt pensionsselskab. Det er her de ”glemte” penge ligger og ikke mindst er tabt, når omkostningen er betalt. Derfor skal du altid søge rådgivning, hvis du har gemt opsparinger ”lidt” væk og ikke har vurderet værdien heraf.
Finanstilsynet har indskærpet overfor forsikringsformidlere, at alle har ret til en rådgivning uanset status, stilling og lønforhold. Dette for at sikre en kontinuerlig ”oprydning” i pensions- og forsikringsforholdene, men ikke mindst for at være oplyst i forhold til korrekt økonomisk sikring af de faser vi har i livet.
I RTM er det vores mål at tilbyde rådgivning til alle vores kunder. Med fokus på hovedformålet med pensionsopsparingen, har vi indsigten og interessen i at give hver kunde den unikke rådgivning i livets faser, så overgangen til pensionstilværelsen kan ske trygt og økonomisk, så boligforhold, drømme og dagligdagens fornødenheder kan udleves og betales.
Vi hjælper med at samle opsparinger og ikke mindst i den rigtige rækkefølge – det er nemlig heller ikke lige meget. Det ved jeg ikke, om du ved? I dag taler vi ofte om de rettigheder, som vi kan tabe ved en samling af opsparinger. Rettigheder som ”tidligste” udbetalingsalder, opsamlet bonus, ydelsesgarantier og meget mere. En jungle for de fleste opsparer, hvilket gør det endnu mere vigtigt med en pensionsrådgiver, som er uvildig og har et markedskendskab til sikring af disse rettigheder.
Ny dom stiller nye krav til forsikringsselskaberne
Af Henning Toftager, direktør, RTM Forsikring
Vestre Landsret har afsagt dom i en sag, hvor Grosen & Svith repræsenterede et forsikringsselskab overfor et netselskab (el-forsyningsselskab).
Sagen angik den ofte forekommende situation, at elektriciteten fra netselskabets forsyningsnet var med overspænding (>253V), da den blev leveret til en række ejendomme, der var forsikret hos klienten. Som følge heraf skete der skader på bygning og indbo.
Traditionelt har erstatningskravene i disse sager været rejst efter el-sikkerhedslovens § 12, hvilket dog sjældent fører til erstatning, da det ofte ikke kan bebrejdes netselskaberne, at der sker overspænding.
Med dommen fastslår Vestre Landsret, at netselskaberne i henhold til produktansvarslovens regler er objektivt ansvarlige, da de må anses som producenter af elektriciteten.
Herudover fastslår Vestre Landsret, at det er i tilslutningspunktet (skillelinjen mellem netselskabets forsyningsnet og forbrugerens ejendom), at omsætningen sker, hvorfor det er i tilslutningspunktet, at defektvurderingen skal laves.
Da elektriciteten i den konkrete sag var med overspænding i tilslutningspunktet, var netselskabet derfor erstatningsansvarlige.
Kommentar fra Henning Toftager, direktør, RTM Forsikring:
Meget interessant dom. Det har i flere år været praksis, at en producent er objektiv ansvarlig for skader forvoldt private forbrugere. I praksis ansvarlig uden egentlig skyld i det skete.
Men ifølge praksis på forsyningsområdet har forsyningsselskaberne hidtil kunne undgå denne skærpelse af ansvarsgrundlaget. Det stiller herefter store krav til forsyningsselskabernes forsikringer og ikke mindst forsikringsselskaberne.
Da vi må formode, at denne praksis bliver gældende fremover i lignende sager, er det min klare opfattelse, at forsikringsselskaberne vil reagere med præmietilpasninger til de eventuelt nye erstatningsregler på området.
Jeg kan se for mig, at denne praksis ikke kun bliver anvendt på el-området, men også indenfor andre forsyningsområder f.eks. forsyning af vand, gas, fjernvarme mm.
Kort nyt
Elbiler er markant dyrere at reparere end benzinbiler
Der er forskel i reparationspriser på elbiler og benzinbiler viser ny kortlægning, selv når bilerne i øvrigt er sammenlignelige. Elbiler er op mod en tredjedel dyrere at reparere og derfor dyrere at forsikre. Det viser nye tal fra forsikringsbranchen.
– Umiddelbart giver det god mening, at en ny teknologi er dyrere at reparere end den gamle velkendte, og det er også forklaringen på, at elbiler kan være dyrere at forsikre, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør, F&P.
F&P har indsamlet og analyseret reparationsomkostninger for alle forsikringsskader de første 10 måneder af 2023, og analysen viser, at elbiler i gennemsnit koster 15.300 kr. at reparere, mens gennemsnitsprisen for nyere benzinbiler er 11.700 kr. Det svarer til en forskel på 30 pct.
Nyt samarbejde skal øge virksomheders cybersikkerhed
Cybertruslen i Danmark er høj, men få virksomheder har cyberforsikring eller tilstrækkelige digitale sikkerhedsforanstaltninger, viser en undersøgelse fra Alm. Brand og Norstat. For at imødegå dette har TDC Erhverv og Alm. Brand indgået et samarbejde. Alm. Brand tilbyder forsikring mod hackerangreb, mens TDC Erhverv tilbyder digitale sikkerhedsværn.
“Vi får en meget stærkere stemme, når vi går ud i fællesskab og taler for mere cybersikkerhed,” siger Camilla Amstrup, kommerciel direktør i Alm. Brand.
Samarbejdet vil i første omgang bestå i at henvise til hinandens løsninger, men planen er at tilbyde fælles løsninger på sigt.