4353 1444 mail@rtm.dk
 



RTM Nyhedsbrev nr. 1 – 2023

Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer

Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for januar.

Vi har nu taget hul på et nyt år – og det er blevet tid til årets første nyhedsbrev.

I dette nyhedsbrev er der godt nyt for gifte og samlevende pensionister. Fra årsskiftet betyder en regelændring nemlig, at en del pensionister vil få mere udbetalt i pension.

Hos RTM Forsikring ser vi på det stigende antal hackerangreb og den øgede it-kriminalitet, som vi ser i øjeblikket. Truslen har aldrig være større – og det har aldrig været vigtigere at have fokus på det.

Som altid håber jeg, I vil finde nyhedsbrevet interessant.

Rigtig god læselyst – og rigtig godt nytår til jer alle.

Venlig hilsen

Leif Rexen, Adm. Direktør

I denne måneds nyhedsbrev

Nyt fra RTM 

  • Ny kunde hos RTM: ”Jeg må bare sige, her tre måneder efter, at vi aldrig har fortrudt det”

Nyt fra RTM Forsikring

  • Cyberkriminalitet rammer alle virksomheder
  • Lange sagsbehandlingstider kan have konsekvenser for jeres driftstabsperiode

Nyt fra RTM Pension

  • Godt nyt for gifte og samlevende pensionister

Kort nyt

  • Forsikringspriser tordner op: Finanstilsynet bør gribe ind
  • Tryg-topchef regner med fortsat høj vækst i 2023

Nyt fra RTM 


Ny kunde hos RTM: ”Jeg må bare sige, her tre måneder efter, at vi aldrig har fortrudt det”


Hvis du bor i Ishøj, Vallensbæk, Albertslund, Ballerup eller Furesø-kommune, kan det være, du har set en skraldebil trille rundt med et lille grønt logo på siden. Bag logoet gemmer sig Ressourceindsamling A/S. Et nystartet selskab, som indsamler og afhenter alle former for affald i de fem danske kommuner.

– Vore ejerstrategi er forsyningssikkerhed, klima og miljø, høj service og stor fokus på medarbejdertrivsel. Vores strategi er ”fra vognmandsforretning til servicevirksomhed”. Med stort fokus på at levere service til borgerne. Og Ressourceindsamling har fra starten af valgt at medinddrage alle medarbejderne i denne omstillingsproces, fortæller direktør Kim Brede Wagner.

Og når selskabet cirka beskæftiger 100 medarbejdere, er der tale om en omfattende proces at inddrage alle.

– Vi har afholdt flere fællesmøder og har inddraget konsulenthuset Naboskab i processen med at lave transformationen. Det har afstedkommet seks forskellige kurser over seks måneder for alle medarbejderne – med stort fokus på at skabe affaldsambassadører, forklarer direktøren.

RTM har været en stor hjælp
Ressourceindsamlings store fokus på at bygge et selskab op – og få en god kultur blandt medarbejderne – har ikke efterladt helt så meget tid til have fokus på forsikringer.

– I lang tid havde vi selv den direkte kontakt til vore forsikringsselskab, vi brugte ret meget tid på at besvare kunder, leverandører og samarbejdsrelationer på alle mulige forskellige spørgsmål omhandlende skader. Vi prøvede selv at udarbejde procesbeskrivelser på den administrative håndtering af henvendelserne, herunder en skadeshåndteringsbeskrivelse, inden vi indså , at vi havde brug for hjælp, siger Kim Brede Wagner.

Derfor kontaktede han RTM. Der blev sat gang i en analyse af, hvordan et samarbejde kunne etableres – og hvordan en mægler kunne hjælpe Ressourceindsamling. Ret hurtigt fik RTM sat nogle arbejdsmøder op, hvor alle behov blev lagt frem. Konklusionen var, at RTM kunne hjælpe med en hel masse.

Kim Brede Wagner, direktør
for Ressourceindsamling A/S
– Jeg må bare sige, her 3 måneder efter, at vi aldrig har fortrudt det. Nu kan vores administration holde 100 procent fokus på deres vigtigste opgaver – vores kunder og medarbejdere – imens alle vores skadesprocesser nu kører i dagligdagen, med stor hjælp fra RTM, fortæller Kim Brede Wagner og fortsætter.

– Er du en lille eller mellemstor virksomhed, der har en stor berøringsflade og har mange opgaver, hvor der er stor risiko for, at I laver skader, kan jeg kun anbefale, I kigger på at få hjælp til denne proces og opgave. Så kan du – som vi fandt ud af – holde fuld fokus på forretningens værdiskabelse.

Kan have fokus på nytænkning
Det betyder, at RTM nu har taget sig af den administrationsbyrde, der ligger på forsikringsområdet – og derfor kan Kim Wagner og Ressourceindsamling have mere fokus på andre ting.

Et fokus, der bruges på alt lige fra en ny aflønningsmodel til grøn omstilling.

– Det har også bevirket, at vi har kigget på den aflønningsmodel, der er praksis i branchen, som er 100% akkord. For at se om der kan laves en anden aflønningsmodel, hvor man sammensætter de bedste elementer fra de forskellige modeller, der findes. Det arbejde er nu gået ind i sidste fase, og jeg tror, vi er lykkedes med at finde en god model, da vi over de sidste 2.5 år har reduceret sygefraværet fra cirka 13 procent til omkring 2.5 procent, siger Kim Brede Wagner, der også uddyber det øgede fokus på grøn omstilling.

– Hvor vi er i gang med at udarbejde en bæredygtighedsstrategi, som også omhandler indkøb af 100 procent el-skraldebiler. Da det er nyt for alle i branchen, forventer vi at være i forreste linje, således at vi kan lære fra os, når den øvrige branche går i gang. Vi er meget åbne med at dele data og viden, da det er vigtigt i forhold til den innovation, branchen har behov for, så omstillingen sker så hurtigt som muligt med så få ”fejl” som muligt, afslutter Kim Brede Wagner.

Nyt fra RTM Forsikring


Cyberkriminalitet rammer alle virksomheder


Af Henning Toftager, direktør, RTM Forsikring

Hackerangreb og it-kriminalitet rammer både store og små virksomheder, så det gælder om at tage truslen alvorligt og sikre sig bedst muligt både teknisk og menneskeligt, for der skal ikke mere end ét forkert klik til.

Der var engang, hvor tyve, industrispioner og andre kriminelle tiltvang sig adgang til en virksomhed eller organisation gennem en ulåst dør eller et åbent vindue. I dag findes det åbne vindue og den ulåste dør i cyberspace, og der bliver flere og flere ondsindede mennesker, der forsøger at komme ind ad dem.

Et it-angreb kan få en kæmpe indvirkning på en organisation. Vi arbejder mere og mere digitalt og deler mere og mere data. Det giver en større angrebsflade og gør påvirkningen ved et hackerangreb større.

Informationssikkerhed skal på radaren
De kriminelle på internettet har forskellige agendaer – fra klassisk industrispionage til låsning af data og kræve løsesum for at frigive dem eller ødelægge vigtig infrastruktur som elnettet. Center for Cybersikkerhed har opjusteret risikovurderingen for cyberangreb.

5 gode råd til det menneskelige aspekt af it-sikkerhed

Læs hele artiklen her


Lange sagsbehandlingstider kan have konsekvenser for jeres driftstabsperiode


Af Henning Toftager, direktør, RTM Forsikring

Sagsbehandlingstiden for byggesager og miljøgodkendelser kan trække i langdrag og er i visse kommuner helt oppe på 449 dage. Dét kan have store konsekvenser for jeres driftstabsperiode, hvis I får en skade.

Tendensen ses hos mange virksomheder
De lange sagsbehandlingstider betyder, at mange virksomheder kan være underforsikrede med en for kort dækningsperiode.

I nogle sager er sagsbehandlingstiden hos kommunen endt med at vare næsten hele driftstabsperioden – og tilbage står virksomheden med en meget kort dækningsperiode, hvor de ikke når tilbage til normal drift.

Er jeres dækningsperiode korrekt?
Det er altid en god idé at undersøge, om din virksomhed har den rette dækningsperiode på jeres driftstabsforsikring. Driftstabsperioden er den periode, som du har vurderet, at I skal bruge fra fx en ødelæggende brand, til virksomheden igen er oppe at køre med samme omsætning som før skaden.

Mange virksomheder har en dækningsperiode på 12 måneder. Men skal I fx have en byggegodkendelse efter en brand, kan sagsbehandlingstiden gøre det urealistisk at være tilbage i normal drift på 12 måneder. Netop nu er det også vigtigt at tage højde for leveringstider på byggematerialer og mangel på håndværkere – faktorer, der også har stor indflydelse på genopbygningen af din virksomhed efter en skade.

Nyt fra RTM Pension


Godt nyt for gifte og samlevende pensionister


Af Mogens Rosengaard, direktør, RTM Pension

Efter 1. januar 2023 sker der ikke længere modregning i folkepension og førtidspension for ægtefæller eller samleveres indtægt ved personligt arbejde.

Betydningen er, at en del såvel førtids- som folkepensionister nu vil få mere udbetalt i pension – for nogle endog et mærkbart beløb. Flere folkepensionister vil også med ændringen i tillæg hertil få ret til ældrechecken og andre tillæg. Regelændringen gælder også for dem, som har nået at få tilkendt seniorpension.

Der sker ingen ændring i forhold til den såkaldte ”Arne pension”, idet der her ikke tages højde for ægtefælle eller samlevers indtægt.

Der vil fortsat uforandret kunne blive modregnet for ægtefælle eller samleverens øvrige indtægter – altså alle andre indtægter end indtægten fra personligt arbejde.

Egne arbejdsindtægter
Der vil fortsat blive modregnet for egne indtægter efter de hidtidige regler, men vi afventer (og forventer), at den nye regering får fremsat et lovforslag om, at det fremover vil være slut med modregning for folkepensionisters eventuelle egne arbejdsindtægter.

Personligt tror jeg, at endog rigtigt mange såvel nuværende som fremtidige folkepensionister vil være stærkt motiveret til at tage et arbejde
efter folkepensionsalderen, når indtægten fra eget arbejde ikke længere vil give modregning i folkepensionen – såvel grundbeløb som pensionisttillæg.

Det skyldes primært 3 grunde…

Men – det er stadig svært for ”seniorer” at få nyt job

Læs hele artiklen her

Kort nyt


Forsikringspriser tordner op: Finanstilsynet bør gribe ind


Den danske forsikringsbranche er fortsat præget af overnormal lønsomhed med en forrentning af egenkapitalen på 22%, som det fremgår af Finanstilsynets offentliggørelse af markedsstatus for skadeforsikringsselskaberne.

Forsikringspræmierne stiger nu markant, da topcheferne for flere af de store forsikringsselskaber vælter de høje erstatningsomkostninger videre til kunderne.


Tryg-topchef regner med fortsat høj vækst i 2023


Forsikringskoncernen Tryg venter også i 2023 at kunne præstere godt på væksten i bruttopræmieindtægterne, hvilket i højere grad end normalt dog vil være drevet af nogle af de prisjusteringer, selskabet har gennemført for at kompensere for inflationsudviklingen.

– Jeg tænker, at vi kommer til at fortsætte med en høj vækst i vores privatforretning og i vores erhvervsområde. Der er ikke nogen tvivl om, at når inflationen er så høj, så fylder prisjusteringer en lidt større del af væksten end normalt, mens produkterne fylder en lidt mindre del end normalt, siger Morten Hübbe, der er administrerende direktør hos Tryg, i et interview med MarketWire.

– Men vi kommer til at fortsætte med at ligge på en høj vækst samlet set. Det er forventningen, siger Morten Hübbe.



Vi vækster og søger derfor nye medarbejdere, se de ledige stillinger på vores hjemmeside her