4353 1444 mail@rtm.dk

 



RTM Nyhedsbrev nr. 9 – 2023

Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer

Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for september.

I dette nyhedsbrev skal vi blandt andet se på, hvordan vi låser efter os. Det er for de fleste ikke det store problem, når vi går ud af hoveddøren derhjemme – men når det gælder virksomheder, så er det en noget større videnskab.

Derfor vil vores ingeniør Jesper Juul Hansen gennemgå reglerne for sikring af virksomheder. For har du egentlig styr på, om du lever op til det sikringsniveau, som dit forsikringsselskab forventer?

Som altid håber jeg, I vil finde nyhedsbrevet interessant.

Rigtig god læselyst

Venlig hilsen

Leif Rexen, Adm. Direktør

I denne måneds nyhedsbrev

Nyt fra RTM Forsikring

  • Hvordan er det nu med det der aflåsning?
  • Forsikringsselskaber tvunget til at tænke i nye løsninger på elbiler

Kort nyt 

  • Efter salg af olie og kul: Pensions­kasser står nu foran svær klimaop­gave
  • Tryg fyrer op mod 270 medarbejdere
  • Sampension på lovens kant med skjult betaling til mæglere
  • Alka får bøde på 16,9 millioner kroner for overtrædelse af markedsføringsloven

Nyt fra RTM Forsikring


Hvordan er det nu med det der aflåsning?


Af Jesper Juul Hansen, bygningsingeniør, RTM 

Selvfølgelig har vi da lås på døren og alarmsystem. Det svarer mange i hvert fald, når man spørger, men hvordan er det reglerne er for sikring af ens virksomhed?

Der er 6 sikringsniveauer 10 – 60, hvor 60 er det højeste. Sikringsniveau 10 er alene mekanisk sikring, hvor døre og porte aflåses med godkendt låseenhed. Med en låseenhed menes alle de komponenter herunder låsekasse, slutblik og andre beslag, der bruges til at fastlåse dør og karm. Fra sikringsniveau 20 skal der installeres godkendt alarmsystem med alarmoverførsel til døgnbemandet vagtcentral. Fra sikringsniveau 20 skærpes kravene til de installerede enheder og alarmsystem samt vægterens udrykningstid.

De fleste virksomheder med kontor og mindre lager har typisk et krav om sikringsniveau 20 jævnfør deres forsikringspolice. Det er Varegruppeskemaet, der beskriver, hvilket sikringsniveau der er krævet, med mindre andet er noteret i forsikringspolicen. Varegruppeskemaet beskriver beløbsgrænser for varegrupper – hvis grænsen overskrides, kræves højere sikringsniveau. De 5 første varegrupper i skemaet omhandler varer til videresalg mv. Hvis du ikke har varer til videresalg, er dit sikringsniveau baseret alene på værdien af dit eget særlige løsøre, som er i varegruppe 6, som blandt andet defineres som droner, elektroniske udstyr, IT- og AV-udstyr, foto og filmudstyr, musikinstrumenter, TV, radio og videoudstyr. Sikringsniveauet kan også være baseret på fx kriminalitetsniveauet i dit område og derfor skærpet i forsikringspolicen.

Find varegruppeskemaet HER

Hvad er så godkendt?
Ved det laveste niveau, Sikringsniveau 10 skal du benytte en låseenhed med femstiftet låsecylinder, eller hængelås med tilhørende beslag efter EN 12320, grade 3, det er tilsvarende den gode gamle ruko-nøgle med det runde hoved, en ”tilfældig” hængelås fra det lokale byggemarked, er derfor ikke automatisk godkendt.

Sikringsniveau 20, her kommer der yderligere krav til at låseenhederne. Døre og porte skal aflåses med en Forsikring & Pension-registreret LÅSEENHED I (GRØN klasse) det er en nøgle svarer til en ruko-nøgle med firkantet hoved og 6 stifter.

Elektronisk overvågning skal omfatte samtlige rum, hvor der er tyvetækkelige varer jf. varegruppeskemaet. Alarmen skal overføres til godkendt kontrolcentral.

Fra sikringsniveau 30 kommer der mange flere specifikke krav både til mekanisk og elektronisk sikring.

Containere skal som udgangspunkt altid aflåses med kraftig låsebom i den højeste klasse, hvor både bom/beslag og lås skal være F&P registreret efter SSF 1051, Klasse 5. Der kan dog være undtagelser hvor indholdet af containeren har meget lav værdi, og dette krav kan fraviges.

Sikringsniveauerne er nærmere beskrevet HER

Ved indbrud skal du kunne dokumentere, at den mekaniske tyverisikring og elektroniske overvågning opfylder det krævede sikringsniveau, derfor er det vigtigt, der kan forelægges en Installationserklæring, der udfyldes af henholdsvis låsesmeden og alarmfirmaet.

Hvis I er i tvivl om jeres sikringsniveau så kontakt endelig os, og vi vil hjælpe og vejlede jer med at få styr på sikringen.


Forsikringsselskaber tvunget til at tænke i nye løsninger på elbiler


Kunderne er usikre på, hvordan de er dækket, når deres elbil skal tegnes hos deres forsikringsselskab. Hos både Topdanmark og Gjensidige har man et skærpet blik på markedet for elbilforsikringer. Begge selskaber mærker, hvordan elbilernes indtog kræver, at de kommer op med skræddersyede og spritnye produkter til kunderne.

De mange nye elbilkunder hos forsikringsselskaberne har efterhånden vokset sig til en anseelig kundegruppe. Flere elbiler betyder flere forsikringer og dermed stigende præmieindtægter. Men de relativt nye elbilforsikringer er ikke den rene gevinst for selskaberne. Erstatningsudgifterne til reparationer er stadigvæk væsentlig dyrere end til fossile biler, og det bliver i sig selv spændende at følge, hvordan denne del af markedet for elbiler kommer til at udvikle sig.

Noget andet er det produkt, som forsikringsselskaberne tilbyder deres kunder med en elbil. Elbilforsikringer skal skræddersyes på en helt anden måde end andre biler, og det stiller særlige krav til selskaberne i et marked, hvor der er kamp om de mange kunder.

Skræddersyet produkt til bekymrede kunder
“Vores kunder efterspørger i høj grad en skræddersyet elbilforsikring, som også dækker de bekymringer, der kan komme ved at købe en ny elbil i et marked, som fortsat er under hastig forandring. Det kan for eksempel være i dækning af ladekablet og ladestandere, som er en del af vores løsning med Norlys,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark, og uddyber:

“De dækninger er fremkommet via forslag fra vores elbilkunder. Vi ved, at løsninger, der kan indfri kunders samlede behov på tværs af brancher og produkter, skaber mere loyale og tilfredse kunder.”

Landets næststørste forsikringsselskab ser interessante muligheder i omstillingen til elbiler. Det handler om strategiske partnerskaber og det at kunne tilbyde nye produkter og services til selskabets kunder.

Som nævnt har Topdanmark for eksempel indgået et samarbejde med Norlys, som skal sikre attraktive løsninger, der understøtter både den grønne omstilling og den øgede digitalisering af samfundet. Og det første fælles initiativ er en komplet pakke til privatkunder med en elbil.

Behov for udvidede dækninger
“Her får kunder en attraktiv løsning med ladestandere fra Norlys og bliver samtidig omfattet af vores skræddersyede elbilforsikring. Løsningen indeholder udvidede dækninger af skader på blandt andet batteri, ladestandere og ladekabler samt en taxaservice, hvis man løber tør for strøm på farten,” siger Carsten Elmose.

Ligesom hos Topdanmark har Gjensidige også mærket en markant vækst i elbilforsikringer. Samtlige af de bilimportører og partnere, selskabet samarbejder med, tilbyder også elbiler. Erfaringen er, at flere kunder er usikre på forsikringen til elbiler, herunder forsikring af ladestander, kabler, batteri osv. Alt dette tvinger et selskab som Gjensidige til at tænke i nye baner, når en elbil skal forsikres. En elbilforsikring er ganske enkelt et andet produkt end en almindelig bilforsikring, hvad angår dækningsgraden.

Anderledes med en elbil
“Den største udfordring er skadefrekvensen. Vores skadedata viser, at antallet af skader på elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler er omtrent dobbelt så høj. Samtlige af vores bilpartnere sælger elbiler, og de oplever, at kunderne er mere usikre på forsikringen til disse,” siger Thomas Pirmo, der er partnerdirektør i Danmark Gjensidige, og fortsætter:

“Vi oplever derfor også, at vores partnere ser det som helt naturligt, at vi dækker elbiler, som vi gør det med biler drevet på benzin og diesel. En elbil er dog på mange måder anderledes end en benzinbil eller dieseldrevet bil, og det stiller naturligvis krav til os som forsikringsselskab at sikre, at kunderne altid føler, at de er godt dækket og trygt kan færdes i trafikken i deres bil.”

Konkret oplever man hos Gjensidige større efterspørgsel på en udvidet kaskoforsikring, som dækker skader på både batteriet og ladekabler.

“Kunderne er generelt bekymrede for rækkevidden på batterierne, og deraf medfølger også et ønske om vejhjælp, der tilbyder lynopladning, hvis uheldet er ude og bilens batteri løber tør for strøm. Vores vejhjælp inkluderer dog allerede kort opladning på stedet, så kunderne hurtigt kan komme videre til det nærmeste opladningsted. For at imødekomme kundernes usikkerhed på forsikring af en elbil har vi inkluderet det i vores elbilpakke i alle vores bilforsikringer,” siger Thomas Pirmo.

Kilde: InsideForsikring

Kort nyt 


Efter salg af olie og kul: Pensions­kasser står nu foran svær klimaop­gave


Flere pensionsselskaber er godt på vej til at indfri deres klimamål med hastige skridt. Det sker, efter man har vinket farvel til de såkaldte sorte investeringer. Især olie- og gasselskaber er blevet luget ud af selskabernes investeringsporteføljer.

I pensionsselskabet Pensam kan man sætte flueben ved sin målsætning om en reduktion på 44 pct. frem mod 2025. Nu vil selskabet mindske CO2-aftrykket med 55 pct. i 2025, lyder det fra adm. direktør Torsten Fels.

“Vi har opnået målsætningen gennem en række eksklusioner, når vi taler om de mest fossile investeringer, f.eks. kul og olie,” siger han.

Ifølge Torsten Hasforth, der er cheføkonom ved tænketanken Concito, bør det få andre pensionsselskaber til at overveje, om de også skal sætte deres klimaambitioner højere. Han påpeger dog, at mens pensionsselskaberne har ambitiøse mål, skaber deres forskelligartede metoder til at måle klimaaftryk en udfordring i forhold til gennemsigtighed.

“Det er svært at være kritisk over for pensionsselskabernes klimatiltag. Men det kan være svært som kunde eller medlem at gennemskue, fordi pensionsselskaber anvender forskellige metoder. Der er ikke en model eller et økomærke,” siger han.

Kilde: Børsen


Sampension på lovens kant med skjult betaling til mæglere


Sampension er begyndt at betale private mæglere for at tiltrække nye kunder, en praksis der er kontroversiel i branchen. Betalingerne er ikke inkluderet i pensionskassens årlige omkostninger eller medlemmernes pensionsopgørelser.

Ifølge flere uafhængige eksperter kan dette være en omgåelse af loven. Sampension har indgået hemmelige aftaler med private pensionsmæglere, herunder Deloitte og Mercer.

“Jeg ser den slags aftaler, hvor pensionskassen betaler kundens regning til mægleren, som en kreativ omgåelse af mæglerlovgivningen,” siger direktør Dan Løkke fra Arvad Finanshus.

Kilde: Ugebrev.dk


Tryg fyrer op mod 270 medarbejdere


Forsikringsselskabet Tryg gennemfører en række strategiske ændringer og fyrer i den forbindelse op mod 270 medarbejdere.

Den nye strategi skal styrke virksomhedens konkurrenceevne og øge den finansielle robusthed, men det betyder samtidig et farvel til flere medarbejdere.

Det skriver selskabet i en fondsbørsmeddelelse.

– Ved at foretage disse ændringer fremtidssikrer vi en større koncern og tilpasser organisationen til det nuværende makroøkonomiske miljø, siger Johan Kirstein Brammer, der er koncernchef, i fondsbørsmeddelelsen.

Kilde: DR Nyheder


Alka får bøde på 16,9 millioner kroner for overtrædelse af markedsføringsloven


Forsikringsselskabet Alka er blevet idømt en bøde på 16,9 millioner kroner af Højesteret.

Dommen falder, efter Alka i en forsikringskampagne meldte, at “hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op”. Af forsikringsbetingelserne hos Alka fremgik det dog, at selskabet faktisk havde mulighed for at sætte prisen op ved en skade, lyder det i kendelsen fra Højesteret.

Derfor var der i kampagnen tale om vildledende markedsføring.

Bødestørrelsen på 16,9 millioner udgør det dobbelte af de omkostninger, som Alka havde brugt på reklamefilmene og kampagnen.

Kilde: Mediet Markedsføring