Kunderne er usikre på, hvordan de er dækket, når deres elbil skal tegnes hos deres forsikringsselskab. Hos både Topdanmark og Gjensidige har man et skærpet blik på markedet for elbilforsikringer. Begge selskaber mærker, hvordan elbilernes indtog kræver, at de kommer op med skræddersyede og spritnye produkter til kunderne.
De mange nye elbilkunder hos forsikringsselskaberne har efterhånden vokset sig til en anseelig kundegruppe. Flere elbiler betyder flere forsikringer og dermed stigende præmieindtægter. Men de relativt nye elbilforsikringer er ikke den rene gevinst for selskaberne. Erstatningsudgifterne til reparationer er stadigvæk væsentlig dyrere end til fossile biler, og det bliver i sig selv spændende at følge, hvordan denne del af markedet for elbiler kommer til at udvikle sig.
Noget andet er det produkt, som forsikringsselskaberne tilbyder deres kunder med en elbil. Elbilforsikringer skal skræddersyes på en helt anden måde end andre biler, og det stiller særlige krav til selskaberne i et marked, hvor der er kamp om de mange kunder.
Skræddersyet produkt til bekymrede kunder
“Vores kunder efterspørger i høj grad en skræddersyet elbilforsikring, som også dækker de bekymringer, der kan komme ved at købe en ny elbil i et marked, som fortsat er under hastig forandring. Det kan for eksempel være i dækning af ladekablet og ladestandere, som er en del af vores løsning med Norlys,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark, og uddyber:
“De dækninger er fremkommet via forslag fra vores elbilkunder. Vi ved, at løsninger, der kan indfri kunders samlede behov på tværs af brancher og produkter, skaber mere loyale og tilfredse kunder.”
Landets næststørste forsikringsselskab ser interessante muligheder i omstillingen til elbiler. Det handler om strategiske partnerskaber og det at kunne tilbyde nye produkter og services til selskabets kunder.
Som nævnt har Topdanmark for eksempel indgået et samarbejde med Norlys, som skal sikre attraktive løsninger, der understøtter både den grønne omstilling og den øgede digitalisering af samfundet. Og det første fælles initiativ er en komplet pakke til privatkunder med en elbil.
Behov for udvidede dækninger
“Her får kunder en attraktiv løsning med ladestandere fra Norlys og bliver samtidig omfattet af vores skræddersyede elbilforsikring. Løsningen indeholder udvidede dækninger af skader på blandt andet batteri, ladestandere og ladekabler samt en taxaservice, hvis man løber tør for strøm på farten,” siger Carsten Elmose.
Ligesom hos Topdanmark har Gjensidige også mærket en markant vækst i elbilforsikringer. Samtlige af de bilimportører og partnere, selskabet samarbejder med, tilbyder også elbiler. Erfaringen er, at flere kunder er usikre på forsikringen til elbiler, herunder forsikring af ladestander, kabler, batteri osv. Alt dette tvinger et selskab som Gjensidige til at tænke i nye baner, når en elbil skal forsikres. En elbilforsikring er ganske enkelt et andet produkt end en almindelig bilforsikring, hvad angår dækningsgraden.
Anderledes med en elbil
“Den største udfordring er skadefrekvensen. Vores skadedata viser, at antallet af skader på elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler er omtrent dobbelt så høj. Samtlige af vores bilpartnere sælger elbiler, og de oplever, at kunderne er mere usikre på forsikringen til disse,” siger Thomas Pirmo, der er partnerdirektør i Danmark Gjensidige, og fortsætter:
“Vi oplever derfor også, at vores partnere ser det som helt naturligt, at vi dækker elbiler, som vi gør det med biler drevet på benzin og diesel. En elbil er dog på mange måder anderledes end en benzinbil eller dieseldrevet bil, og det stiller naturligvis krav til os som forsikringsselskab at sikre, at kunderne altid føler, at de er godt dækket og trygt kan færdes i trafikken i deres bil.”
Konkret oplever man hos Gjensidige større efterspørgsel på en udvidet kaskoforsikring, som dækker skader på både batteriet og ladekabler.
“Kunderne er generelt bekymrede for rækkevidden på batterierne, og deraf medfølger også et ønske om vejhjælp, der tilbyder lynopladning, hvis uheldet er ude og bilens batteri løber tør for strøm. Vores vejhjælp inkluderer dog allerede kort opladning på stedet, så kunderne hurtigt kan komme videre til det nærmeste opladningsted. For at imødekomme kundernes usikkerhed på forsikring af en elbil har vi inkluderet det i vores elbilpakke i alle vores bilforsikringer,” siger Thomas Pirmo.
Kilde: InsideForsikring |