4353 1444 mail@rtm.dk

 

 

 

RTM Nyhedsbrev nr. 6 – 2022

 
Kære kunder, samarbejdspartnere og øvrige relationer


Velkommen til RTM’s nyhedsbrev for juni. 

Sommeren er over os. Og jeg vil gerne benytte anledningen til at ønske alle en
rigtig god sommer.

Men selvom det er den tid på året, hvor mange er ferieramte, skal I ikke snydes for
et nyhedsbrev. 

I denne udgave af nyhedsbrevet stiller vores direktør for RTM Pension – Mogens Rosengaard – spørgsmålet: Er lønningerne ved at løbe løbsk i finansbranchen? Han mener, at det udefra godt kan se ud som om, at der næsten ingen grænser er for, hvad omkostningerne til lønningerne må være. 

Hos RTM Forsikring ser vi på de nye anmeldelsesregler, der er kommet på arbejdsulykke. Vi giver dig overblikket over de vigtigste punkter. 

Og så gemmer denne måneds nyhedsbrev også på en invitation. RTM inviterer nemlig til kundeseminar i september i henholdsvis Vejle og Ishøj. Læs mere om det sidst i nyhedsbrevet. 

God læselyst – og rigtig god sommer.

Venlig hilsen

Leif Rexen, Adm. Direktør
 
 
I denne måneds nyhedsbrev

Nyt fra RTM Pension

  • Er lønningerne ved at løbe løbsk i finansbranchen? 
Nyt fra RTM Forsikring
  • Nye anmeldelsesregler på arbejdsulykke: Få overblikket her
Kort nyt
  • SOS forudser: Der kan opstå problemer med at skaffe lejebiler
     
  • Forsikringskæmpe vil forkæle elbilisterne: »Det skal være bekymringsfrit«
Andet
  • RTM inviterer til kundeseminar
 

Nyt fra RTM Pension


Er lønningerne ved at løbe løbsk i finansbranchen? 


Af Mogens Rosengaard, direktør, RTM Pension

Gennem mange år har stærke kræfter i de kommercielle pensionsselskaber, i de fleste forsikringsselskaber, visse pensionskasser og de fagforeningsejede arbejdsmarkedspensionsselskaber haft travlt med at fortælle – og ”lave lobby arbejde omkring”, hvor uhensigtsmæssigt det er for kunderne at benytte en forsikrings- eller pensionsmægler.   
 
Dette helt uden skelen til kunderne og kundernes behov for kompetent, uvildig og personlig rådgivning. En rådgivning, som kunderne kan stole på og føle sig trygge ved.
En forsikrings- og pensionsmæglers opgave er at sikre kunderne bedst mulige vilkår og betingelser – og skabe en sund konkurrence i markedet. Det er der naturligvis en vis modstand imod hos dem, som har kunderne på bøgerne, og helst vil tjene mest muligt på kunderne.
 
Omkostninger til løn i den finansielle sektor
Det er næsten helt forbigået opmærksomheden og pressens interesse, hvordan lønningerne har udviklet sig i den finansielle sektor, og især i pensionsselskaberne, som er dem jeg kender bedst, og her har sat fokus på. 

Dette gælder på direktionsniveau og det gælder ned gennem organisationerne – sælgere, pensionsrådgivere og også mere internt personale, for slet ikke at glemme de ansatte i investeringsafdelingerne.
 
Udefra kan det godt se ud som om, at der næsten ingen grænser er for, hvad omkostningerne til lønninger må være. Hertil skal tillægges høje pensionsbidrag og andre goder i den ”høje” ende.
Jeg oplever at lønningerne i pensionsselskaberne visse steder er stukket af – og især set i forhold til de kunder, de har i de respektive selskaber. Historisk har det mest været assurandørerne, som visse steder kunne ”tjene kassen”.
 
Det er jo kunderne, som skal finansiere de høje lønninger
Jeg anerkender, at stort ansvar, dygtige, kompetente og flittige medarbejdere skal belønnes, men jeg oplever – og har gennem de seneste år oplevet – at visse lønmodtagergruppers lønninger i pensions- og forsikringsbranchen ligner ”elastik i metermål uden ende”, og at lønnen er for visse grupper ”stukket helt af”.
 
Vi skal huske, at der kun er kunderne til at betale de høje lønninger, og det har selvfølgelig mit fokus i min mæglerrolle, hvor min opgave er at varetage kundernes interesser.
 
De høje lønninger kan opfattes som et middel til at holde forsikrings- og pensionsmæglerbranchen i skak på. De høje lønninger gør det i hvert fald mindre attraktivt for de dygtige personer i branchen til at søge i retning af mæglerrollen som den uvildige og betroede rådgiver. Uvildighed og objektivitet er jo reelt mæglerens rolle, og den ydelse som virksomheder og lønmodtagere meget ofte har behov for at gøre brug af. Jeg ser det i hvert fald som en udfordring for mæglerbranchen, at holde omkostningerne på et fair og rimeligt niveau hvis udviklingen fortsætter.
 
Er der åbenhed nok?
Vi skal som pensions- og forsikringsmægler være 100 % transparente, og vi skal konkret aftale størrelsen af de omkostninger, som må indregnes i pensionsordningen som mæglervederlag til dækning af mæglerens tidsforbrug og faktiske omkostninger.
Mægleren skal være transparent, og vi skal oplyse kunderne om størrelsen af de modtagne vederlag til dækning af det dokumenterede tids- og ressourceforbrug, samt redegøre for, hvad vi de facto har brugt af timer og ressourcer.
 
Det er set fra kundeperspektiv faktisk sundt og en god øvelse til dels at skabe gennemskuelighed og dels også en metode til at skabe fairness i forhold til størrelsen på de omkostninger, idet kunderne årligt bliver oplyst om sammenhængen mellem afholdte timer/omkostninger contra de modtagne mæglervederlag. Kunderne har således løbende indsigt og et oplyst grundlag for en eventuel genforhandling af vederlagsaftalen.
 
Set fra min stol som ”kundernes mand” er det vigtigt for kunderne, at vi kan opretholde en velfungerende, kompetent og ikke mindst uvildig mæglerbranche. Uden en stærk og kompetent mæglerbranche kan jeg være bekymret for konkurrencekraften i pensions- og forsikringsbranchen, og det vil næppe være til fordel for kunderne.
 
Hvorfor er det et problem?
De høje omkostninger til løn er et problem, fordi det er kunderne som betaler ”gildet”, og det går ud over kundernes pensionsudbetalinger som pensionister.
 
Det andet problem er, at det over tid kan blive et problem for kunderne at finde den uvildige og kompetente rådgivning. Jeg oplever, at endog rigtigt mange lønmodtagere har eller får behov for hjælp og rådgivning i relation til deres pensionsordning og pensionsrelaterede forsikringsdækninger. Rådgivning, som bør være uvildig og objektiv, og uden at den pågældende møder en pensionssælger, som tjener gode penge på at flytte kunden til sit eget selskab eller på anden måde varetage egne interesser.
 
I forhold til kravene til mæglerens transparens, er det lidt tankevækkende, at der ikke er samme krav om åbenhed til pensions- og forsikringsselskaberne. Dette gælder såvel i salgs- og leverandørskiftesituationer, som mere overordnet en dokumentation for, hvordan omkostningerne til selskabets egne sælgere, salgskorps og agenter/banker, og hvordan de lønninger og bonusser som tilbydes, bliver finansieret af kunderne.
 
Mit opråb er således et forsvar for kunderne og kundernes rettigheder, og ikke mindst for at få skabt mere åbenhed om aflønningsforholdene i pensions- og forsikringssektoren – måske endog hele den finansielle sektor.
 

Nyt fra RTM Forsikring


Nye anmeldelsesregler på arbejdsulykke: Få overblikket her


1. juli træder de nye anmeldelsesregler på arbejdsulykke i kraft. Arbejdstilsynets nye regler har nogle centrale ændringer, som det er vigtigt at kende til.

Anmeldereglerne ensrettes for Arbejdsskadesikringsloven og Arbejdsmiljøloven.

Anne Bødtker, Skadebehandler hos Sedgwick Leif Hansen giver her overblikket over de vigtigste punkter.

For at få overblikket over de nye regler, er det ifølge Anne lettest at sammenligne dem med de gamle regler:

Dette skal du være opmærksom på 

”Der kan sagtens være tilfælde, hvor en sag bør anmeldes som en arbejdsulykke på trods af, at der ikke har været fravær i forbindelse med hændelsen. En forstuvet hånd medfører eksempelvis ikke nødvendigvis fravær, men er alligevel at betragte som en skade, der bør anmeldes”, forklarer Anne og fortsætter:

”Vurderingen af om en ulykke kan begrunde krav på ydelser efter loven er meget vanskelig at foretage allerede på det tidspunkt, hvor der skal tages stilling til en anmeldelse af sagen. Derfor mener vi fortsat, at det, der er afgørende for om en sag skal anmeldes, må være, om der formodes at være sammenhæng mellem ulykken og skadelidtes arbejde”.

Således er det ikke fravær eller evt. krav på ydelser, som bør være afgørende for, om der skal ske anmeldelse.

 

Kort nyt


SOS forudser: Der kan opstå problemer med at skaffe lejebiler


Krig i Ukraine og mangel/lang leveringstid på reservedele (fx kinesiske mikrochips) gør det svært for udlejningsselskaberne at skaffe lejebiler nok til at dække efterspørgslen.

Færre biler på markedet betyder, at det bliver sværere at leje en bil.

Manglen på lejebiler vanskeliggør både vidererejse og hjemkørsel i erstatningsbil, når en bil har fået nedbrud i udlandet og ikke kan repareres, så der kan køres videre i den.

Det forventes også, at der kan blive behov for et øget antal hjemtransporter pga. mangel på reservedele til de europæiske værksteder.

• Ved et nedbrud er det ikke sikkert, det kan lade sig gøre at køre videre i en erstatningsbil
• Hvis man er afsted i en stor bil til seks eller flere personer, risikerer man at skulle køre videre i to mindre lejebiler
• Ledige biler på udlejningsportaler er ikke altid tilgængelige til drop off i andet land
• Eventuel hjemrejse kan blive med tog

Kilde: SOS International


Forsikringskæmpe vil forkæle elbilisterne: »Det skal være bekymringsfrit«


Forsikringsselskabet Tryg stiller sig nu op i køen af aktører, der vil gøre det mere og mere attraktivt at skifte dieselhakkeren eller benzinslugeren ud med en eldrevet model.

Forsikringsselskabet styrker således dækningerne for kunder med elbiler og pluginhybridbiler. Det sker i forbindelse med en målrettet satsning på at være markedets førende udbyder af forsikringer til genopladelige biler.

»Der er mange, som bekymrer sig om, hvad det betyder at skifte til elbiler. Vi vil gerne hjælpe dem over den barriere og gøre det bekymringsfrit,« siger Thomas Klærke, direktør for pris og kommerciel udvikling i Tryg.

Med den nye bilforsikring får man som kunde i Tryg automatisk dækning på alt udstyr til de genopladelige biler med 0 kr. i selvrisiko. Det gælder eksempelvis ladekabler og ladestandere.

Kilde: Finans

 

Andet


RTM inviterer til kundeseminar


Vi lever i en tid hvor forandringer kommer hurtigere og hurtigere, hvem kender ikke ordet disruption, energikrise, og en lang række andre udfordringer, vi møder i vores hverdag?

RTMs kundeløfte hedder: – ”For ansvarlige beslutninger” Vi bidrager til at virksomheder opnår deres fulde potentiale. Vi vil gerne inspirere og drøfte andet end forsikring, pension og risikostyring, fordi der er en lang række andre emner, vi som ledere også skal forholde os til.

Vi vil derfor gerne invitere til RTM Kundeseminar i henholdsvis Vejle og Ishøj. 
Nedenfor kan du se de to invitationer til arrangementer. Du kan trykke på billederne for at læse mere om programmet for seminaret.